Alla inlägg under oktober 2007

Av Rosemari Kastell Port - 19 oktober 2007 18:45

 Sista dagen.  Veckan blev inte som den var avsedd. Jag har kanske krävt för lite men det är svårt att kräva tid när handledaren är upptagen jämt. Två andra lärarkandidater har tillsammans med ett stort engagemang för eleverna tagit handledarens tid. Jag har upplevt andra positiva saker som jag kan ta till mig som lärare. Efter att ha kontollerat att handledaren inte avsatt någon tid för mig idag, besökte jag slöjdsalen där jag blev väl mottagen. Jag skall maila slöjdläraren och lobba för projektet tillsammans med henne i stället. Kommer att tillbringa helgen med att jobba på vårt femårsprojekt med ventilationsbyggnad./Rosemari

Av Rosemari Kastell Port - 18 oktober 2007 13:12

Tisdag och ondag har gått i flygande fläng. Tisdag avstod jag att skriva för att jag kände mig lite nedstämd. Onsdag var jag hemma en kort stund, kollade tackorna och lagade mat, åter hemma 22.30 Ingen blogg på grund av tidsbrist.

Jag genomförde min lektion igår onsdag och använde mig av Ur:s material Webbdeckarna. Har inte gjort någon utvärdering tillsammans med handledaren men elevernas respons var positiv i alla fall.

I dag har jag fått en introduktion av skolan med biträdande rektor. Resten av tiden har jag ägnat åt att bara vara här. Att bara vara  låter lite onyttigt, men jag iaktar saker på ett annat sätt som blivande lärare än jag gjort som förälder på besök i skolan. 

Av Rosemari Kastell Port - 15 oktober 2007 18:28

Blev väl mottagen av skolans personal, fick träffa min handledare,  och hennes arbetskollega . Handledaren verkar skärpt och laddad för uppdraget, hon läste snabbt igenom mina Vfuuppgifter och började genast besvara frågorna på första sidan. Skolans personal har enligt henne hög kompetens på IKTområdet naturligtvis med variation, även eleverna har en hög datamognad. Kanske att eleverna är lite dåliga på att kombinera text och bild i Word. Alla elever kan heller inte redigera bilder i Photoshop.

Datasupporten på skolan sköts mycket bra.

Det finns några små datasalar med 4-8datorer och en uppsättning bärbara datorer. De program som används är Word, Photoshop, PPt, Movie maker, Publischer??, Lexia, och man använder en kommunikationsplattformen Rexnet som hon inte var nöjd med. Min spontana reaktion är att här har jag inget att tillföra.

Sökuppgiften skall jag genomföra på torsdag och den bör vara i form av en tävling. Kommande arbetsområde kan vara delaktighet i ett planerat filmprojekt. Moviemaker känns i alla fall ganska tryggt.

I övrigt fick jag närvara vid en gymnastiklektion och en matematiklektion med femteklassare. Några namn har jag lärt mig och försöker att orientera mig i labyrinten av korridorer som skolan är uppbyggd av. Väl hemma fann jag min son utlåst och naturligtvis var även jag utan nycklar. Besökte grannen och ringde min man som visade sig vara i Dalarna och beräknade komma hem 21.30. Äldsta sonen kom på begäran hem och låste upp. Lyckades i alla fall ta mig in på bloggen.







Av Rosemari Kastell Port - 10 oktober 2007 13:46

De var is på vattnet i morse.

Av Rosemari Kastell Port - 9 oktober 2007 14:32

Fotboll i går

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards